RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran :
Bahasa Melayu
Tahun :
5 Cerdik
Bilangan Murid :
10
Tarikh :
3 April 2012
Masa :
7.20 – 7.50 pagi (30 minit)
Tema :
Kemasyarakatan
Tajuk :
Pantun Nasihat
Fokus Utama :
6.1
Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan maklumat bagi tajuk yang
sedang dikaji.
Aras
2.
i.
Untuk Merujuk kepada
kamus untuk mencari makna, sebutan yang betul , ejaan dan penggunaan perkataan
yang tepat.
Fokus Sampingan :
8.3 menulis perkataan dan ayat dengan menngunakan tulisan berangkai
yang kemas.
Aras
1
i.
Menulis perkataan
dengan menggunakan tulisan berangkai yang kemas dan menarik.
Objektif :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
1.
Membaca pantun dengan sebutan dan
intonasi yang betul.
2.
Menulis lapan nilai dengan menggunakan tulisan berangkai yang
Kemas
dan cantik.
Kemahiran bahasa: Membaca
dan menulis
Sistem Bahasa :
Tatabahasa : Sinonim, peribahasa
Kosa kata : berbilang kaum, toleransi
Pengisian Kurikulum :
Ilmu : Kajian Tempatan
Nilai : baik hati, bekerjasma
Kemahiran Bernilai
Tambah (KBT):
1. Kemahiran
belajar : menjana idea
2. Kecerdasan
Pelbagai : Verbal Linguistik
Pengetahuan sedia ada:
Murid pernah membaca pantun
Bahan bantu mengajar ;
Petikan pantun, borang pengurusan grafik
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
|
Set Induksi
(5 Minit)
|
Kemahiran
Bertutur:
Contoh
Pantun:
Beras
kisar mudik ke hulu,
Tanak
pulut santan durian;
Tak
ada orang menyesal dahulu,
Banyak
orang menyesal kemudian.
mypantun.blogspot.com/
Pergi
mendaki Gunung Daik,
Hendak
menjerat kancil daan rusa;
Bergotong-royong
amalan yang baik,
Elok
amalkan setiap masa.
www.cicinta.com/2009/.../koleksi-pantun-nasihat.h...
|
1. Murid diminta bercerita tentang beberapa
contoh pantun nasihat yang pernah didengar.
2. Guru mengaitkannya dengan tajuk
pelajaran.
|
BBM:
Contoh pantun
Ilmu:
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Nilai:
bekerjasama
|
|
Langkah 1
(15 Minit)
|
Kemahiran
bertutur
Pantun nasihat
Contoh
soalan:
1.Apakah
maksud rangkap pertama pantun?
Rima
pantun:
a b a b
Penilaian:
Guru membetulkan penerangan maksud pantun
‘Konsep
5P`
|
1. Murid membaca pantun nasihat dalam buku
teks secara bergilir-gilir.
2. Murid bersoal jawab mengenai maksud
pantun.
3. Murid dan guru berbincang tentang rima
pantun.
|
BBM:
Petikan pantun, buku teks
Sistem Bahasa:
Kata kerja
|
|
Langkah 2
(7 minit)
|
Perkataan:
1.
berbilang kaum
2.
bersatu padu
3.
amalan
4.
berbudi
5.
harmoni
6.
toleransi
7. masyarakat
Contoh
Nilai murni:
1.
bermuafakat
2.
bantu - membantu
3.
toleransi
Tulisan
berangkai:
martabatkanbahasakita.blogspot.com/.../belajar-me...
|
1.Murid dibahagikan kepada 3 kumpulan dan
diminta mencari tujuh makna perkataan dengan ejaan yang betul serta membina
ayat.
2. Wakil kumpulan membentangkan hasil
tugasan.
3. Guru menilai hasil tugasan murid.
4. Murid
mencari lapan nilai murni dan menulis nilai murni menggunakan tulisan
berangkai.
|
BBM:
Kamus, contoh tulisan berangkai, lembaran
kerja (borang grafik )
|
|
|
|
|
|
|
Penutup
(3 Minit)
|
1. Rumusan isi pelajaran dan nilai murni.
|
1. Guru merumus isi pelajaran dan nilai
murni.
|
BBM:
KBT:
Teori Kecerdasan Pelbagai-muzik
|
|
Lembaran Kerja 1
Arahan : Dengan
merujuk kamus, cari makna perkataan dan frasa yang disebutkan oleh guru.
Kemudian, bina ayat berdasarkan perkataan berikut:
Bil
|
Perkataan
|
Makna
|
Ayat
|
1.
|
Berbilang kaum
|
|
|
2.
|
Bersatu padu
|
|
|
3.
|
Amalan
|
|
|
4.
|
Berbudi
|
|
|
5.
|
Harmoni
|
|
|
6.
|
Toleransi
|
|
|
7.
|
Masyarakat
|
|
|
Lembaran Kerja 2
Arahan : Berdasarkan
pantun nasihat yang dipelajari, senaraikan lapan pernyataan dan nilai yang
terdapat dalam pantun tersebut. Kemudian, tulis semula nilai tersebut dengan
dengan tulisan berangkai yang kemas dan cantik.
Bil
|
Pernyataan
|
Nilai
|
Tulisan Berangkai
|
1.
|
Berbilang kaum hidup bersama
|
bekerjasama
|
bekerjasama
|
2.
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
6.
|
|
|
|
7.
|
|
|
|
PANTUN NASIHAT
BukuTeks (M/S 29)
Hendak membeli buah delima,
Dijual orang di tepi jalan;
Berbilang kaum hidup bersama,
Bersatu
padu jadikan amalan.
Kalau mengambil buah berangan,
Elok disimpan di dalam guni;
Amalan berbudi jadikan pegangan,
Tentu
hidup kita harmoni.
Manis sungguh buah kuini,
Apa
kurangnya buah belimbing;
Bantu-membantu amalan murni,
Bagai
aur dengan tebing.
Kalau memetik buah keranji,
Berilah
sedikit kepada teman;
Sikap toleransi amat terpuji,
Masyarakat
berani negara aman.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan